Émeric Lhuisset
Maydan - HUNDRED PORTRAITS
>
In februari van dit jaar ontstond na maanden demonstraties op het inmiddels beruchte Maidanplein in Kiev een machtsvacuüm. De zittende president Yanukovietsj was verdwenen en de macht leek geheel aan het volk. Gedurende die dagen fotografeerde de Franse fotograaf Émeric Lhuisset honderd demonstranten die actief waren op het plein.
Lhuisset stelde zich op bij de deuren van het stadhuis en vroeg voordat de foto werd gemaakt aan de demonstranten op een formulier te schrijven wat ze verwachten dat er hierna zou gebeuren en wat ze hoopten dat er zou gebeuren. Dit schreven ze in het Oekraïens en het Russisch, en de teksten werden vervolgens in diverse talen vertaald. Onlangs kwam het boek Maydan-Hundred Portraits uit, gedrukt op krantenpapier en op tabloid formaat.
Ik spraak de bevlogen Franse fotograaf tijdens het Unseen-weekend, omgeven door de wereld van fotografen en galeriehouders en uitgeverijen. “Toen ik zag dat de regering op de demonstranten begon te schieten, was ik echt geschokt. Ik besloot dat ik naar Kiev moest om iets met het onderwerp te doen. Gedurende slechts enkele dagen was het volk aan de macht. Ik wilde de mensen laten zien die de omwentelingen hadden veroorzaakt. Het bleken geen doorgewinterde revolutionairen te zijn, maar gewoon huismoeders, leraren, studenten en bakkers. Er waren honderd mensen omgekomen tijdens de schietpartijen en daarom wilde ik precies honderd portretten maken. Deze mensen hadden ook doodgeschoten kunnen zijn. Had is daarom een eerbetoon aan hen, maar ook een bewustwording van welke mensen de omwentelingen in de Oekraïne hebben veroorzaakt.”
De teksten die de mensen schrijven zijn gewone uitingen van een behoefte aan vrede en gerechtheid. “Ik wil dat arme kinderen een kans krijgen om te studeren,” zegt Mariya, een oudere mevrouw. “Waarheid, gerechtigheid. God is met ons”, verzucht Valera. “De wederopstanding van Oekraïne”, zegt Metropolitan, een othodoxe preister. En Tanya, een jong meisje, schreef: ”Ik wil weer een lach op de mensen hun gezichten zien.”
Lhuisset gaat met zijn project ook terug naar Kiev, waar hij de foto’s uit het boek zal knippen en ophangen op diverse plaatsen. “Ik breng de portretten terug waar ze vandaan kwamen. Zo wil ik in Kiev het bewustzijn terug geven van wie de mensen zijn achter deze omwenteling. Maar ik wil ook naar Oost-Oekraïne, omdat de mensen daar vooral beïnvloed zijn door de Russische propaganda. Zij geloven in complottheorieën en kunnen zich niet voorstellen dat de bevolking zelf achter de revolutie staat. Daarom is het goed dat ik alle uitspraken op papier heb staan, vaak dus ook in het Russisch.”
Lhuisset is geen gewone oorlogsfotograaf, maar een kunstenaar/fotograaf, die zich bezighoudt met de representatie van de oorlog. Hij vraagt zich altijd af hoe een conflict door de media wordt uitgebeeld. Meestal ziet het publiek foto’s van schietende mensen, maar dat geeft volgens hem een onecht en verwrongen beeld. Alleen de handeling is te zien, maar niet de achtergronden. “Het gaat bij de oorlogsfotografie altijd om de gebeurtenis zelf, maar dat is een beeld dat volgens mij veel weg heeft van videogames. Het lijkt bijna onecht, omdat het maar een deel van de realiteit van de oorlog is. Hierdoor scheppen we een mythisch beeld van de strijder.”
In een ander project, Theatre de Guerre/Theatre of War maakte Lhuisset tableaux vivant, waarin hij de oorlogshandelingen uitbeeldde als een schilderij en in de serie Combattans/Warroirs portretteerde hij de Koerdische Peshmerga strijders tegen een witte achtergrond. In zijn project War Game voorzag hij een vrijheidsstrijder in Syrië van een videocamera en volgde hij hem 24 uur lang. “Mijn werk begeeft zich tussen kunst en documentaire fortografie. Ik wil het menselijke leven achter de oorlog laten zien. Ik las pas een tekst van Jean-Paul Sartre over de bevrijding. Daaruit blijkt dat de revolutie niet van een andere planeet komt. Het zijn de mensen van de straat die het veroorzaken en dat wil ik met mijn werk tonen.”
Voor meer informatie : http://www.emericlhuisset.com of http://www.paradox.nl/paradox/cms/cms_module/index.php?obj_id=4908&year=2014